Titre : | THERAPEUTIC EDUCATION FOR PATIENTS WITH DIGESTIVE OSTOMIES | Type de document : | thèse | Auteurs : | ELIDRISSI KHAOULA; D: BOUCHENTOUF SIDI MOHAMMED; J: SOUADKA AMINE;ELKAOUI HAKIM*;KARKOURI SAMIA; ;; P: TAJDINE MOHAMMED TARIQ* | Année de publication : | 2025 | ISBN/ISSN/EAN : | M5372024 | Mots-clés : | Stomie digestive Digestive ostomy الفغر الهضمي Éducation thérapeutique du patient Therapeutic patient education التربية العلاجية للمريض Qualité de vie Quality of Life جودة الحياة Autonomie Autonomy الاستقلالية Complications Complications المضاعفات | Résumé : | Digestive ostomies are surgical procedures that create an external opening in the digestive tract to eliminate waste when normal functions are compromised. Indicated for conditions like colorectal tumors, traumatic injuries, and inflammatory bowel diseases (e.g., Crohn’s disease), these procedures demand specialized care. Part I of this thesis defines ostomies, explores their anatomical and physiological aspects, and classifies types such as ileostomies and colostomies. It also examines common complications, including infections, hernias, and skin irritations, highlighting the need for personalized clinical management. Part II investigates the quality of life (QoL) of stoma patients, addressing physical, psychological, emotional, and social dimensions. Ostomies often disrupt self-image, body confidence, and social relationships, leading to isolation and anxiety. Factors like healthcare access, social support, and the functionality of ostomy devices play crucial roles in improving patients’ QoL. The section also emphasizes psychological resilience, autonomy, and active participation in daily activities as key elements of successful adaptation. Part III focuses on Therapeutic Patient Education (TPE), the thesis’s core, which aims to empower stoma patients through customized educational programs. TPE equips individuals with the knowledge and skills needed for self-care and lifestyle adjustments. The thesis outlines TPE’s stages, from educational diagnosis to the creation and assessment of personalized care plans, stressing interdisciplinary collaboration among healthcare professionals. This approach addresses both medical and psychosocial challenges, significantly enhancing QoL and long-term outcomes for stoma patients. In conclusion, the thesis highlights the importance of comprehensive care and education in fostering effective rehabilitation and overall well-being for stoma patients.
Les stomies digestives sont des interventions chirurgicales visant à créer une ouverture externe artificielle dans le tractus digestif pour évacuer les déchets lorsque les fonctions normales sont altérées. Elles sont indiquées pour des pathologies comme les tumeurs colorectales, les maladies inflammatoires de l’intestin (maladie de Crohn, rectocolite hémorragique) ou les blessures traumatiques, et nécessitent une prise en charge spécifique. La première partie de cette thèse définit les stomies digestives, explique leurs bases anatomiques et physiologiques, et propose une classification incluant les iléostomies et les colostomies. Elle aborde également les complications fréquentes (infections, irritations cutanées, hernies, prolapsus) et les soins adaptés, en insistant sur l’importance d’un suivi clinique personnalisé. La deuxième partie explore la qualité de vie (QoL) des patients stomisés, touchant leur bien-être physique, psychologique, émotionnel et social. Ces patients subissent souvent des bouleversements majeurs, tels que l’altération de leur image corporelle et l’isolement social, entraînant anxiété et baisse d’estime de soi. Cette section met en avant des facteurs déterminants comme le soutien social, l’accès aux soins et l’efficacité des dispositifs de stomie, en soulignant l’importance de l’autonomie pour une meilleure réadaptation. La dernière partie se concentre sur l’éducation thérapeutique des patients (ETP), élément central pour les autonomiser et leur fournir les compétences nécessaires à la gestion de leur condition. Elle détaille les étapes d’un programme d’ETP, du diagnostic éducatif à l’évaluation personnalisée, tout en traitant les défis propres aux patients stomisés. Cette démarche interdisciplinaire améliore leur qualité de vie et leurs résultats à long terme.
التقرير يناقش العمليات الجراحية لإنشاء فتحة صناعية خارجية في الجهاز الهضمي (فغر)، التي تعد تدخلاً ضروريًا لعلاج حالات مثل الأورام، أمراض الأمعاء الالتهابية، والإصابات. يتم شرح أنواع الفغر مثل الفغر القولوني والفغر اللفائفي، مع التركيز على مضاعفاتها كالإصابات، التهيجات الجلدية، والفتوق، إلى جانب استراتيجيات العناية اللازمة لتقليل هذه المخاطر. يتناول التقرير أيضًا جودة حياة مرضى الفغر، حيث تؤثر العمليات على الحالة الجسدية والنفسية والاجتماعية للمرضى. غالبًا ما يعاني المرضى من تغييرات في صورة الجسم وثقتهم بأنفسهم، ما يؤدي إلى العزلة والقلق. يتم استعراض عوامل مثل الدعم الاجتماعي وكفاءة معدات الفغر، مع تسليط الضوء على أهمية التكيف واستقلالية المريض. أخيرًا، يُركز على التعليم العلاجي للمرضى كجزء أساسي لتحسين جودة حياتهم. يقدم التقرير خطوات برنامج تعليمي علاجي، بدءًا من التشخيص التعليمي وصولاً إلى التقييم الفردي، مع معالجة التحديات التي تواجه مرضى الفغر. تؤكد هذه المقاربة على أهمية التعاون بين المختصين لتحسين النتائج طويلة الأمد. | Numéro (Thèse ou Mémoire) : | M5372024 |
THERAPEUTIC EDUCATION FOR PATIENTS WITH DIGESTIVE OSTOMIES [thèse] / ELIDRISSI KHAOULA; D: BOUCHENTOUF SIDI MOHAMMED; J: SOUADKA AMINE;ELKAOUI HAKIM*;KARKOURI SAMIA; ;; P: TAJDINE MOHAMMED TARIQ* . - 2025. ISSN : M5372024 Mots-clés : | Stomie digestive Digestive ostomy الفغر الهضمي Éducation thérapeutique du patient Therapeutic patient education التربية العلاجية للمريض Qualité de vie Quality of Life جودة الحياة Autonomie Autonomy الاستقلالية Complications Complications المضاعفات | Résumé : | Digestive ostomies are surgical procedures that create an external opening in the digestive tract to eliminate waste when normal functions are compromised. Indicated for conditions like colorectal tumors, traumatic injuries, and inflammatory bowel diseases (e.g., Crohn’s disease), these procedures demand specialized care. Part I of this thesis defines ostomies, explores their anatomical and physiological aspects, and classifies types such as ileostomies and colostomies. It also examines common complications, including infections, hernias, and skin irritations, highlighting the need for personalized clinical management. Part II investigates the quality of life (QoL) of stoma patients, addressing physical, psychological, emotional, and social dimensions. Ostomies often disrupt self-image, body confidence, and social relationships, leading to isolation and anxiety. Factors like healthcare access, social support, and the functionality of ostomy devices play crucial roles in improving patients’ QoL. The section also emphasizes psychological resilience, autonomy, and active participation in daily activities as key elements of successful adaptation. Part III focuses on Therapeutic Patient Education (TPE), the thesis’s core, which aims to empower stoma patients through customized educational programs. TPE equips individuals with the knowledge and skills needed for self-care and lifestyle adjustments. The thesis outlines TPE’s stages, from educational diagnosis to the creation and assessment of personalized care plans, stressing interdisciplinary collaboration among healthcare professionals. This approach addresses both medical and psychosocial challenges, significantly enhancing QoL and long-term outcomes for stoma patients. In conclusion, the thesis highlights the importance of comprehensive care and education in fostering effective rehabilitation and overall well-being for stoma patients.
Les stomies digestives sont des interventions chirurgicales visant à créer une ouverture externe artificielle dans le tractus digestif pour évacuer les déchets lorsque les fonctions normales sont altérées. Elles sont indiquées pour des pathologies comme les tumeurs colorectales, les maladies inflammatoires de l’intestin (maladie de Crohn, rectocolite hémorragique) ou les blessures traumatiques, et nécessitent une prise en charge spécifique. La première partie de cette thèse définit les stomies digestives, explique leurs bases anatomiques et physiologiques, et propose une classification incluant les iléostomies et les colostomies. Elle aborde également les complications fréquentes (infections, irritations cutanées, hernies, prolapsus) et les soins adaptés, en insistant sur l’importance d’un suivi clinique personnalisé. La deuxième partie explore la qualité de vie (QoL) des patients stomisés, touchant leur bien-être physique, psychologique, émotionnel et social. Ces patients subissent souvent des bouleversements majeurs, tels que l’altération de leur image corporelle et l’isolement social, entraînant anxiété et baisse d’estime de soi. Cette section met en avant des facteurs déterminants comme le soutien social, l’accès aux soins et l’efficacité des dispositifs de stomie, en soulignant l’importance de l’autonomie pour une meilleure réadaptation. La dernière partie se concentre sur l’éducation thérapeutique des patients (ETP), élément central pour les autonomiser et leur fournir les compétences nécessaires à la gestion de leur condition. Elle détaille les étapes d’un programme d’ETP, du diagnostic éducatif à l’évaluation personnalisée, tout en traitant les défis propres aux patients stomisés. Cette démarche interdisciplinaire améliore leur qualité de vie et leurs résultats à long terme.
التقرير يناقش العمليات الجراحية لإنشاء فتحة صناعية خارجية في الجهاز الهضمي (فغر)، التي تعد تدخلاً ضروريًا لعلاج حالات مثل الأورام، أمراض الأمعاء الالتهابية، والإصابات. يتم شرح أنواع الفغر مثل الفغر القولوني والفغر اللفائفي، مع التركيز على مضاعفاتها كالإصابات، التهيجات الجلدية، والفتوق، إلى جانب استراتيجيات العناية اللازمة لتقليل هذه المخاطر. يتناول التقرير أيضًا جودة حياة مرضى الفغر، حيث تؤثر العمليات على الحالة الجسدية والنفسية والاجتماعية للمرضى. غالبًا ما يعاني المرضى من تغييرات في صورة الجسم وثقتهم بأنفسهم، ما يؤدي إلى العزلة والقلق. يتم استعراض عوامل مثل الدعم الاجتماعي وكفاءة معدات الفغر، مع تسليط الضوء على أهمية التكيف واستقلالية المريض. أخيرًا، يُركز على التعليم العلاجي للمرضى كجزء أساسي لتحسين جودة حياتهم. يقدم التقرير خطوات برنامج تعليمي علاجي، بدءًا من التشخيص التعليمي وصولاً إلى التقييم الفردي، مع معالجة التحديات التي تواجه مرضى الفغر. تؤكد هذه المقاربة على أهمية التعاون بين المختصين لتحسين النتائج طويلة الأمد. | Numéro (Thèse ou Mémoire) : | M5372024 |
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